国際高専:国際高等専門学校 | International College of Technology, Kanazawa

STAGE 1

白山麓の大自然に囲まれた
ボーディングスクール
A boarding school surrounded
by nature at the foot of Mt. Hakusan

1年次・2年次

大部分の科目を英語で学ぶ
欧米型全寮制スクールを導入

日本三名山のひとつ白山のふもとに新たに建設される「白山麓キャンパス」は1年次、2年次の学生、教員、スタッフ、さらに地元の方々と交流する「英語によるラーニングコミュニティ」。数学、理科、情報など大部分の科目を英語で学びます。さらに、日本初の理工系リベラルアーツ教育を通してどのような時代が到来しても柔軟に対応し、多彩な課題を解決できる力を身につけます。

A fully-residential school on the Western model, with most courses conducted in English

The Hakusanroku Campus is at the foot of Mt. Hakusan, one of the "three famous mountains" of Japan. It will form a community for learning in English for the first- and second-year students, teachers, school staff, plus interaction with local residents. Most subjects, including mathematics, science and information technology, will be taught in English. The first Japanese curriculum in science and technology as liberal arts, our program will provide students with the skills to successfully confront the challenges of a constantly changing world.

理工系リベラルアーツ教育

世界のイノベーションシーンの教育実践としてデザインシンキング*1 「CDIO」*2 を取り入れた『エンジニアリングデザイン教育』です。予測困難な時代にあっても自分を活かしていける、自律性、チャレンジ精神、リーダーシップ、チームワークといった人間力と、新たな知識を獲得し、それを活用して多様な課題を解決していく力を身につけます。

*1 デザインシンキング

ユーザー像を想定し、そのユーザーにとって何が問題で、何が必要なのかを考えアイデアを創出し、まとめたアイデアを具体化し、実験・検証などによってアイデアをさらにブラッシュアップしていくデザイン手法の一つです。

*2 CDIO

「Conceive(考える)‐Design(設計する)‐Implement(実行する)‐Operate(運営する)」の略。専門知識と同時に対人スキルや製品・システム開発スキルを修得する統合化した学習体験を重視しています。MITやスタンフォード大学など36か国137の機関が加盟し、国際的な工学教育のスタンダードになりつつあります。

The liberal arts of science and technology

Our Engineering Design program adopts Design Thinking*1, the internationally-recognized framework for innovation, and CDIO*2. Students are equipped with autonomy, a spirit of challenge, leadership, and teamwork skills, as well as the capability to acquire new knowledge and use it to solve a wide range of problems.

*1: Design Thinking

An approach to innovative problem-solving that involves envisioning users, thinking about their problems and needs, coming up with ideas for responding to them, putting the ideas into practice, and improving them through experiment and verification.

*2: CDIO

CDIO stands for "conceiving," "designing," "implementing," and "operating." The CDIO Initiative is a framework for engineering education that stresses comprehensive learning of communication skills and product and system development skills, in addition to professional expertise. This initiative is now regarded as a standard of engineering education; 137 educational institutions in 36 countries, including MIT and Stanford University, have joined it.

理工学的思考力を身につける「STEM教育」

従来型の教育で別々に捉えていた数学、物理、化学といった理系科目を総合的に学ぶことで、理工学的思考力を身につける新しい教育の方法です。
アメリカ・オバマ政権時に教育の優先課題として取り上げられました。STEMは、S=Science(物理・自然科学)、T=Technology(技術)、E=Engineering(工学)、M=Mathematics(数学)の頭文字による造語です。

STEM education for acquiring scientific and engineering thinking skills

The processes used and thinking skills needed by active scientists and engineers are taught through the integration of mathematics, science, and technology engineering. A program of promoting this type of education was adopted as a key policy by the Obama administration of the U.S.A. STEM is an acronym for science, technology, engineering and mathematics.

夜の学校

月曜日~金曜日の19時30分~21時30分には、ラーニングセッションが行われます。学習内容の確実な定着と次回授業に積極的に参加するうえでの重要な課外学習です。もちろん担当教員がいますが、学生同士が教え合う場でもあります。また、英語で行われる授業も多いことから英語のサポートも各自の習熟度に合わせて行います。さらに、授業以外で行わるプロジェクト活動を学生自らが発案し、活動していく時間にもなります。

Evening learning

Learning Sessions are held from 7:30pm to 9:30pm from Monday to Friday. This is an important extra-curricular learning activity for reviewing course content and preparing to participate actively in subsequent classes. Under teacher supervision, students will also have an opportunity to teach and learn from each other. Supplementary English instruction supports students according to their level of proficiency. Learning Sessions will enable students to generate and implement ideas for extra-curricular projects.

PAGETOP